미국의 의료 인류학자 메릴 싱거(Merrill Singer)는 1990년대에 신데믹 이론을 처음으로 제시했습니다. 신데믹이란 "시너지 혹은 상승 작용과 유행병‘의 합성어로, 두 개 이상의 질병이 동시에 발생하면서 서로 영향을 주어 피해가 더욱 커지는 현상을 의미합니다 이 개념은 코로나19 이전부터 존재했으며, 싱거는 HIV/AIDS, 결핵(TB), 환경오염 등이 사회적·경제적 요인과 맞물려 심각한 영향을 미친다는 점을 설명했습니다. 그러나 코로나19 팬데믹을 거치면서 이 이론이 현대 사회에서 더욱 중요하게 부각되었습니다.
21세기 인류는 코로나19라는 대규모 전염병을 경험했습니다. 인류는 백신을 개발하고, 치료제가 보급되면서 점차 바이러스를 통제하고 있습니다. 그러나 코로나19가 사회에 남긴 영향은 오히려 팬데믹 당시보다 더 깊은 문제로 다가오고 있습니다. 예를 들면, 코로나19 시기에 약 2년 동안 대부분의 학교가 대면 수업을 중단하고 온라인 수업을 진행했습니다. 그 결과 학생들은 사회성 발달 저하와 고립감능 겪었습니다. 특히 부유한 가정의 학생들은 대체 교육을 제공받을 기회가 있었지만, 저소득층 학생들은 그러한 기회를 얻지 못했습니다. 이 학생들이 성인이 되어서 겪게 될 부작용과 혼란은 우리가 예상하는 것보다 훨씬 더 가능성이 클 것입니다.
학생들뿐만 아니라 성인들 역시 코로나19 이후 의욕 상실, 우울, 불안감의 증가를 경험하고 있습니다. 이러한 증상은 정신의학적으로 ‘번아웃 증후군’으로 불리며, 스스로 무력감을 느끼고, 매사에 냉소적인 태도를 보이며, 심한 경우 허무감과 무기력감에 빠지는 현상을 초래합니다.
이러한 변화 속에서 교회가 아무런 준비 없이 미래를 맞이한다면, 코로나19 시기보다 더 큰 어려움을 겪을 것입니다. 신데믹 상황 속에서 사회적 연대와 정신적·영적 회복을 돕는 역할이 더욱 중요해진 만큼, 교회가 어떻게 대응해야 할지 고민해야 합니다. 코로나19가 남긴 사회적 상처를 치유하고, 희망을 전하는 교회가 될 수 있도록, 더욱 깨어 기도해야 할 때가 바로 이때가 아니겠습니까!
"The Church in the Syndemic Era"
In the 1990s, American medical anthropologist Merrill Singer first introduced the syndemic theory. The term "syndemic" is a combination of "synergy" and "epidemic," referring to the phenomenon in which two or more diseases occur simultaneously, interact with each other, and cause greater harm. This concept existed long before COVID-19, with Singer explaining how HIV/AIDS, tuberculosis (TB), and environmental pollution interact with social and economic factors to create severe consequences. However, the COVID-19 pandemic has further highlighted the significance of this theory in modern society.
In the 21st century, humanity has experienced the massive pandemic of COVID-19. Vaccines were developed, and treatments were distributed, gradually bringing the virus under control. However, the impact COVID-19 has left on society is proving to be an even deeper issue than the pandemic itself. For instance, during COVID-19, most schools suspended in-person classes and switched to online learning for nearly two years. As a result, many students suffered from delayed social development and feelings of isolation. In particular, students from wealthy families had access to alternative educational opportunities, whereas those from low-income backgrounds did not. The potential consequences and social instability that may arise as these students enter adulthood could be far greater than we anticipate.
Not only students but also adults have experienced a rise in burnout, depression, and anxiety following the pandemic. In psychiatry, this condition is known as "burnout syndrome," where individuals feel powerless, adopt a cynical attitude toward life, and, in severe cases, fall into a state of deep despair and helplessness. If the church remains unprepared for these changes, it may face even greater challenges than it did during the COVID-19 era. In this syndemic reality, the church's role in promoting social solidarity and fostering mental and spiritual healing is more crucial than ever. Should we not be more vigilant in prayer so that the church may bring healing to the wounds left by COVID-19 and serve as a beacon of hope!