오늘 우리에게 주시는 하나님의 말씀은 에스겔11:19~20입니다. 우리 다 함께 한 목소리로 읽겠습니다.
19 내가 그들에게 한 마음을 주고 그 속에 새 영을 주며 그 몸에서 돌 같은 마음을 제거하고 살처럼 부드러운 마음을 주어 20 내 율례를 따르며 내 규례를 지켜 행하게 하리니 그들은 내 백성이 되고 나는 그들의 하나님이 되리라 아멘
.
콜로라도 스프링스의 14,000명이 모이는 대형교회를 담임목사였던 테드 해거드라는 목사가 있었습니다. 그런데 얼마전에 마이크 존스라는 동성애자가 테드 해거드 목사가 마약과 동성애자인 것을 증언했습니다. 테드 해거드 목사는 처음에는 부인했지만 모든 것이 사실로 밝혀졌습니다. 태드 해거드 목사는 복음주의 목사로서 타임지가 선정한 미국에서 가장 영향력있는 25명의 목회자 중에 한 사람으로 선정되기도 했었습니다. 또한 그는 동성 결혼과 동성애를 반대했었습니다.
결국 해거드 목사는 그 교회를 사임했습니다. 그는 아내와 5명의 자녀를 두었고 많은 책도 저술했던 목사였습니다. 그는 중보 기도와 영적 전쟁을 강조했고 성령의 은사와 능력을 주장했던 목사였습니다.
이 소식이 메스컴을 통해서 전해졌을 때에 대부분의 사람들의 반응은 ‘어떻게 목사가 그럴수 있어?’였습니다. 그것은 너무나 당연한 반응이었습니다. 그러나 그런 나쁜 뉴스 거리가 나올 때마다 우리도 또한 나 자신도 완벽한 존재가 아니라는 사실을 돌아볼 수 있어야 합니다. 왜냐하면 그의 위선과 잘못이 우리에게도 있을 수 있기 때문입니다. 그러므로 우리는 우리 자신을 늘 돌아보며 죄와 허물에 빠지지 않도록 기도해야 합니다.
해거드 목사의 일이 폭로된 후에 주일 예배때에 그가 보낸 편지를 공개했습니다. 그 편지의 내용은 다음과 같습니다. “제가 사람들 앞에서 설교하고 보여주려 했던 삶은 거짓이 아니었습니다. 진짜 그렇게 살려고 저는 그 메스껍고 어두운 삶과 끊임없이 투쟁했습니다. 그러나 그렇게 살기에는 제가 너무 부족한 존재였습니다.” 아마도 해거드 목사 자신도 진실하기를 원했을 것입니다.
그는 마약과 동성애를 끊지 않으면 모든 것을 다 잃게 된다는 것을 알고 있었습니다. 그래서 자신도 그런 행동을 하는 자신이 미웠고, 그런 자신을 이겨내려고 노력했을 것입니다. 그러나 이미 그는 그 죄에 속박된 상태였습니다.
우리에게도 그런 속박이 있을 수 있습니다. 물론 해거드처럼 마약과 동성애를 하지 않겠지만 우리에게도 다른 면에서 영혼을 침몰시킬 수 있는 수렁이 참 많습니다. 그런 자신의 문제에 정직해야 합니다. 자신에 대해 정직하면 사는 길이 열리고, 자신에 대해 정직하지 않으면 언젠가는 심각한 어려움이 다가올 것입니다.
사도 바울에게도 그런 내적인 갈등이 있었습니다. 로마서 7:21에서 “그러므로 내가 한 법을 깨달았노니 곧 선을 행하기 원하는 나에게 악이 함께 있는 것이로다”라고 했습니다.
사도 바울에게 있었던 이런 갈등은 누구에게나 있습니다. 그 문제에 대해 우리는 좀더 자신에게 정직하고 하나님의 은혜를 구해야 합니다. 만약 우리에게 하나님의 은혜가 없었다면 우리 힘만으로는 죄와 사단의 속박을 이길 수 없습니다.
그래서 오늘은 본문의 말씀을 중심으로 우리의 내적 갈등에 대해서 기도할 때에 하나님께서는 우리의 기도에 대해서 어떻게 역사하시는지에 대해서 살펴보도록 하겠습니다.
첫째로 우리가 기도할 때에 하나님께서는 우리의 죄를 용서하시고 죄로부터 자유함을 허락하십니다. 그래서 하나님은 죄를 고백하시는 백성들의 하나님이 되십니다. 에스겔11:15절 말씀을 보면, “인자야 예루살렘 거민이 너의 형제 곧 너의 형제와 친속과 이스라엘 온 족속을 향하여 이르기를 너희는 여호와에게서 멀리 떠나라 이 땅은 우리에게 주어 기업이 되게 하신 것이라 하였나니.” 이 말씀은 이스라엘 백성들이 바벨론에 끌려갔을 때 그 당시 예루살렘에 남았던 사람들이 그들을 은근히 정죄하며 그들은 죄 때문에 끌려갔고 자신들은 하나님께서 주신 기업을 이어가는 자들로서 은근히 자신들이 의롭다라고 생각했습니다.
그러나 바벨론에 끌려간 사람들 중에서도 다니엘과 같은 의로운 사람도 있었고, 끌려가지 않은 사람들 중에서도 가증한 죄인들도 많았습니다. 그런 상황에서 하나님은 에스겔에게 오히려 바벨론에 끌려간 사람들이 진실한 예배를 드리면 그 예배를 받아주시고 결국 원래 살던 이스라엘 땅으로 돌아가게 해주시겠다고 말씀하셨습니다.
그렇게 돌아간 후에 어떤 일이 생기는 지에 대해서 18절을 보면, “그들이 그리로 가서 그 가운데 모든 미운 물건과 가증한 것을 제하여 버릴찌라.” 이 구절에서 ‘모든 미운 물건과 가증한 것’은 은밀한 곳에 숨겨둔 우상을 뜻하지만 크게 말하면 마음속에 있는 죄를 뜻합니다. 그런 죄를 버린다는 것입니다. 즉 비록 남 유다의 백성들이 나라가 멸망하여 바벨론의 포로로 끌려갈 수 밖에 없는 죄인들이었지만 하나님께서 뜻하신 바벨론에 가서 그곳에서 우상을 멀리하고 하나님을 찾으면 그들의 마음속에 자리잡고 있었던 모든 은밀한 죄를 사하시겠다는 겁니다.
이처럼 기도를 통해서 죄의 속박과 갈등을 극복할 수 있는 것이야 말로 하나님의 은혜중에 은혜이며, 복중에 가장 큰 축복입니다
성경과 수많은 믿음의 조상들은 오직 기도를 통해서 이와같은 은혜와 축복을 경험했음을 우리에게 가르치고 있습니다. 그러므로 우리는 무엇보다도 우리의 죄에 대해서 기도할 수 있어야 합니다. 그러면 그 백성들에게 하나님은 그들의 하나님이 되리라고 하신 것입니다.
그러므로 사랑하는 성도 여러분, 저와 여러분도 죄가 없는 사람이 누가 있겠습니까? 그러나 하나님 앞에 나아와 기도하면 하나님은 우리의 죄를 용서하시사 하나님은 바로 저와 여러분의 하나님이 되심을 믿으시기 바랍니다.
두 번째로 우리의 기도를 통해서 하나님께서 우리의 내적 변화를 이루게 하십니다. 즉 하나님이 그들의 하나님이 되어주시사 그들을 변화시켜 주신다는 것입니다.
오늘 우리가 함께 읽은 19절 말씀을 보면, “내가 그들에게 한 마음을 주고 그 속에 새 영을 주며 그 몸에서 돌 같은 마음을 제거하고 살처럼 부드러운 마음을 주어” 라고 했습니다. 이 말씀은 우리가 너무나 잘 알듯이 기도할 때에 성령께서 임하시는 모습입니다. 성령은 우리의 기도를 통하여 임하셔서 우리의 마음의 변화를 일으키십니다.
마음의 변화를 이룬다는 것은 기적에 가까울 만큼 어렵습니다. 사람들은 자신의 잘못된 삶에 대해서 잘 알고 있습니다. 그러나 그 잘못된 삶에서 헤어나오지 못하는 이유가 곧 마음에 변화가 일어나지 않기 때문입니다.
사람들은 마음의 변화를 추구하고, 수많은 종교와 철학과 도덕은 마음을 변화시켜 보려고 수많은 길과 방법을 제시하지만, 사람은 스스로 마음의 변화를 이룰 수 없습니다.
그래서 다윗도 시편 51:10에서 “하나님이여 내 속에 정한 마음을 창조하시고 내 안에 정직한 영을 새롭게 하소서.”라고 고백하며 자신의 마음의 변화를 위하여 기도하고 있는 것을 보게 됩니다. 다윗의 고백처럼 하나님께서 정한 마음을 창조해주시지 않으면 잘못된 삶에서 헤어나올 방법이 없습니다.
그러나 반대로 기도하는 가운데 성령님께서 임하셔서 우리에게 정한 마음을 새롭게 창조해주시면, 마음의 변화를 이루어 하나님의 뜻하심에 순종하는 삶을 살아갈 수 있습니다. 즉 변화된 삶이 이루어지게 됩니다.
그런 변화된 마음을 가지고 살면 삶이 얼마나 행복해지는지 모릅니다. 그래서 마음의 변화를 이루려고 사람들은 수많은 도덕과 윤리, 그리고 종교와 철학을 만들었지만 그런 것들로는 진정한 마음의 변화를 이룰 수 없습니다. 마음의 변화는 늘 끊임없이 쉬지 말고 기도하여 하나님의 뜻에 자신을 내어 드리고 성령의 임재 가운데 살 때 이루어집니다.
기적중에 기적은 마음의 변화입니다. 마음의 변화가 이루어지면 너무나 쉽게 하나님의 뜻에 순종하는 삶을 살게 됩니다. 예수 그리스도께서는 기도를 통하여 마음의 변화를 받고 험하디 험한 골고다 언덕위를 십자가를 지고 올라가셨습니다. 그리고 그는 십자가 위해서 죽으심으로 하나님의 뜻을 이루셨습니다.
어느 면에서는 그같은 일은 슬픔이요 비통이며 추해보릴 수 있습니다. 그러나 하나님의 구원의 역사는 바로 그런 순간속에서도 진행된다는 사실을 깨달을 수 있어야 합니다.
그래서 기도를 통하여 내 삶속에 오히려 더 나쁜 일이 일어나고 그 이전보다도 더 힘들고 어려운 일들을 경험한다할 지라도 이미 기도를 통하여 성령님께서 마음에 내주한 성도에게는 오히려 그 고통과 고난이 즐거움일 수 있고 감사함이 될 수 있음을 믿으시는 여러분이 되시길 축복합니다.
세 번째로 기도를 통하여 하나님은 우리의 하나님이 되셔서 우리에게 하나님의 말씀을 지켜 행하는 능력을 부어주십니다.
20절 말씀을 보면, “내 율례를 좇으며 내 규례를 지켜 행하게 하리니 그들은 내 백성이 되고 나는 그들의 하나님이 되리라.” 고 했습니다. 사람은 성령께서 도와주셔야 하나님의 말씀대로 살 수 있는 능력이 생깁니다. 그래서 우리는 기도를 통하여 변화된 새로운 존재로 거듭나 하나님의 말씀의 능력안에서 살아가게 도와주십니다.
우리는 우리 자신의 능력만 가지고 살려고 하지 말아야 합니다. 성령의 능력은 우리의 약함을 인정할 때 주어집니다. 사도 바울은 자신이 대단히 강하고 능력 있는 존재인 줄 알았지만 하나님이 끊임없이 그를 약하게 만드셨습니다. 결국 그는 하나님께 자신을 온전히 드리고 약한 존재로 살면서 오히려 가장 능력 있는 삶을 살 수 있었습니다.
그래서 사도 바울은 고린도후서 12:10에서 “그러므로 내가 그리스도를 위하여 약한 것들과 능욕과 궁핍과 핍박과 곤란을 기뻐하노니 이는 내가 약할 그 때에 곧 강함이니라.”고 고백했습니다. 그러므로 우리는 기도를 통하여 우리의 무능함을 인정하고 하나님의 도움을 겸손히 요청해야 합니다. 중요한 것은 우리의 능력을 발휘하는 것보다 하나님의 능력을 받는 것입니다. 하나님께서 도와주시지 않으면 우리는 결국 실패할 수밖에 없기 때문입니다. 우리를 도와주시는 하나님의 능력은 결국 기도를 통하여 이루어집니다.
그리고 기도는 우리로 하여금 하나님의 모든 말씀에 순종하게 함으로 우리는 하나님의 말씀의 백성들로 살아갈 수 있습니다. 이것이 바로 우리가 기도해야할 이유입니다. 복음주의적 설교와 성령의 은사와 능력을 주장했던 테드 해거드 목사는 누구보다도 하나님의 말씀을 잘 알고 있었던 목사였습니다. 그러나 그의 기도는 하나님의 말씀에 순종하고자 하는 태도보다는 자신이 누려야 할 지위와 권위를 위해서 기도했기 때문에 실제적인 그의 삶은 하나님의 말씀과는 무관한 불순종한 삶을 살았던 것입니다.
그처럼 사람의 노력은 한계가 있습니다. 우리에게 진짜 필요한 것은 사람의 노력이 아닌 하나님의 도우심입니다. 우리에게 필요한 하나님의 도우심은 도덕과 윤리와 철학으로 주어지지 않고 기도를 통하여 성령님께서 우리의 심령에 임재하실 때에 가능합니다.
이 하나님의 도우심의 역사는 소유에서 오는 것이 아니라 관계에서 이루어집니다. 오늘 20절 말씀을 다시 한 번 보겠습니다. “내 율례를 좇으며 내 규례를 지켜 행하게 하리니 그들은 내 백성이 되고 나는 그들의 하나님이 되리라.” 이 말씀은 패역했던 이스라엘 백성들이 그들의 죄로 인하여 하나님의 심판에 따라 바벨론에서 포로로 살아갈 수 밖에 없었던 상황에서 주어지는 말씀입니다
이 백성들이 아무리 큰 죄를 지었어도 그들이 다시 하나님을 찾게 될 때에, 즉 하나님께서 주신 율례와 규례를 지켜 행하면 하나님은 다시 그들의 하나님이 되실 것을 말씀하시는 것입니다. 즉 이스라엘 백성과 하나님과의 관계의 회복을 선포하는 것입니다.
그러므로 사랑하는 성도 여러분, 저와 여러분에게 아직도 죄가 여전히 있습니까? 하나님 앞에 나아와 솔직하게 기도하시기 바랍니다. 그러면 성령님께서 우리의 심령에 임재하시어 우리의 삶을 하나님의 말씀에 순종하게 하셔서 거룩하고 복된 삶으로 인도하실 것입니다.
이 세상에 가망이 없는 사람은 한 사람도 없습니다. 태드 해거드 목사도 변화될 수 있고, 우리도 변화될 수 있습니다. 우리가 주님을 진정으로 영접하고 쉬지 않고 기도하면, 성령님의 도우심으로 우리와 같은 죄인도 하나님은 변화시켜주실 것입니다. 그러므로 사랑하는 성도 여러분, 항상 성령의 도우심을 간구하여 죄에서 자유하며 하나님의 말씀의 능력으로 복된 삶을 살아갈 수 있는 저와 여러분이 되시길 축복합니다.
Sermon: “A Heart of Flesh” Rev. Jinho Han
Pastor Ted Haggard, who once served as the senior pastor of a large church in Colorado Springs with 14,000 members, was recently accused by a homosexual male named Mike Jones of engaging in drug use and homosexual activities. Initially denying the allegations, Pastor Haggard eventually admitted to everything. He had been recognized as one of the 25 most influential pastors in America by Time magazine and had also opposed same-sex marriage and homosexuality.
Eventually, Pastor Haggard resigned from his church. He had a wife and five children, and had authored many books. He emphasized intercessory prayer and spiritual warfare, advocating for the gifts and abilities of the Holy Spirit.
When this news was reported in the media, the predominant reaction among people was "How could a pastor do such things?" It was a very natural response. However, every time such scandalous news breaks, it should prompt us to reflect on the fact that none of us are perfect. That's because we too could have our own hypocrisy and faults. Therefore, we should always examine ourselves and pray not to fall into sin and wrongdoing.
After Pastor Haggard's situation came to light, during Sunday worship service, he made public a letter he sent. The content of the letter was as follows: "The life I tried to preach and show in front of people was not a lie. I struggled with that hypocritical and dark life and fought against it constantly. But I was too weak to live that way." Perhaps Pastor Haggard himself also wanted to be truthful.
He knew that if he didn't stop drugs and homosexual practices, he would lose everything. So he must have despised his own actions and struggled to overcome them. But he was already trapped in those sins.
We too may have such enslavements. Of course, we may not engage in drugs and homosexual practices like Haggard did, but there are many other pitfalls that can sink our souls. We must be honest with our own problems. Being honest about ourselves opens the way to live, but not being honest about ourselves will eventually bring serious difficulties.
Even the Apostle Paul struggled with such internal conflicts. In Romans 7:21, he said, "So I find it to be a law that when I want to do right, evil lies close at hand."
Such conflicts were present for the Apostle Paul and are present for everyone. We need to be more honest with ourselves about these problems and seek God's grace. Without God's grace, we cannot overcome the bondage of sin and Satan by our own strength.
Therefore, today, let us center the Scripture's words and find out how God will work for prayers when we prayer for our internal struggles.
First, when we pray, God forgives our sins and allows us freedom from sin. Thus, God becomes the Lord of the people who confess their sins.
Looking at Ezekiel 11:15, "Son of man, your brothers, your brothers who are your kinsmen, and the whole house of Israel, all of them, are those to whom the inhabitants of Jerusalem have said, ‘Go far from the Lord; to us this land is given for our possession’." This verse is based on what the people of Israel, who were left in Jerusalem at the time when many Israelite were taken to Babylon, thought in their mind that they were left in Jerusalem to keep God’s inheritance because they were righteous while those captives were taken to Babylon due to their sins.
However, among those taken captive to Babylon, there were righteous individuals like Daniel, but also many abominable sinners among those who were not taken. In such circumstances, God spoke through Ezekiel, promising that if those taken captive sincerely worshipped Him, He would accept their worship and eventually allow them to return to their land of Israel.
Regarding what happens after their return, verse 18 states, "They will go there and remove all detestable things and abominations from it." In this verse, all detestable things and abominations" primarily refers to idols hidden in secret places but broadly symbolizes the sins in their hearts. It means they will cast off such sins. Despite being sinners who were inevitably taken as captives to Babylon due to the downfall of the kingdom of Judah, if they sought God and removed idols in Babylon, God would forgive all the hidden sins entrenched in their hearts.
Thus, overcoming the bondage and conflict of sin through prayer is truly among God's grace, the greatest blessing among blessings.
The Bible and countless ancestors of faith teach us that this grace and blessing are experienced solely through prayer. Therefore, above all else, we must be able to pray for our sins. For God said to them, "I will be their God"
Therefore, beloved brothers and sisters, is there anyone without sin, including you and me? However, when we come before God and pray, believe that God forgives our sins and becomes our God.
Secondly, through our prayers, God brings about internal transformation in us. That is, God becomes their God and transforms them.
Today, when we read verse 19 together, it says, "I will give them an undivided heart and put a new spirit in them; I will remove from them their heart of stone and give them a heart of flesh." This statement represents the moment when the Holy Spirit comes upon us when we pray. Through prayer, the Holy Spirit comes upon us and brings about a change in our hearts.
Achieving a change of heart is as difficult as a miracle. People are well aware of their wrongdoings. However, the reason they cannot escape their wrong lives is precisely because there is no change in their hearts.
People seek a change of heart and present numerous paths and methods through various religions, philosophies, and ethics to bring about such a transformation, but they cannot achieve a change of heart on their own.
Therefore, as seen in Psalm 51:10, just as David confesses and prays, "Create in me a pure heart, O God, and renew a steadfast spirit within me." Without God creating a pure heart within us, there is no way to escape from a wrong life.
However, through our prayers, when the Holy Spirit comes upon us and creates a new heart, we can live a life that complies with God's will, thereby obediently following God's will. In other words, a changed life is achieved.
If you live with a changed heart, you will experience how happy life can be. Therefore, people have created numerous morals and ethics and religions and philosophies in pursuit of a change of heart, but they cannot achieve true change of heart through such things. A change of heart is achieved only when we constantly pray and offer ourselves to God's will, living amidst the work of the Holy Spirit.
The greatest miracle among miracles is a change of heart. Once a change of heart occurs, living a life of obedience to God's will becomes so easy.
Jesus Christ received a change of heart through prayer and climbed the rugged hill of Golgotha carrying the cross. And he fulfilled God's will by dying on the cross.
In some ways, such an act may seem sad, miserable, and disgusting. However, we must realize that God's redemptive work is proceeded even in such moments. Therefore, even if, through prayer, more bad things happen in my life than before, and even if I experience more hardships and difficulties, those who have been poured into the Holy Spirit through prayer can even turn that suffering and hardship into joy and gratitude.
Thirdly, through prayer, God becomes our God and gives us the ability to live according to God's word.
Looking again at verse 20, it says, "Then they will follow my decrees and be careful to keep my laws. They will be my people, and I will be their God." People gain the ability to live according to God's word only when the Holy Spirit helps them. Therefore, through prayer, the Holy Spirit helps us to live as changed new beings within power of God's word's.
We should not try to live with our own abilities alone. The power of the Holy Spirit is given when we acknowledge our weaknesses. Apostle Paul thought he was great and powerful, but God constantly made him weak. Eventually, he fully surrendered to God and was able to live a powerful life even as a weak man.
Therefore, in 2 Corinthians 12:10, Apostle Paul confessed, "That is why, for Christ's sake, I delight in weaknesses, in insults, in hardships, in persecutions, in difficulties. For when I am weak, then I am strong."
Therefore, we must acknowledge our incompetence through prayer and humbly request God's help. The important thing is to receive God's power rather than to demonstrate our abilities. If God does not help us, we will ultimately fail. The power of God that helps us is ultimately achieved through prayer. And through prayer, we can live as God's people in obedience to all His words. This is the reason why we should pray.
Ted Haggard, who preached the gospel and claimed for the gifts and power of the Holy Spirit, was a pastor who knew the word of God better than anyone else. However, his prayers were not for an attitude of obedience to God's word but rather for the positions and authorities he should enjoy. As a result, his actual life was unrelated and disobedient to God's word.
Human effort has its limits. What we really need is God's help, not human effort. God's help we need is not given through morals, ethics, and philosophy but through prayer when the Holy Spirit comes upon our spirit.
The God's work of helping does not come from possessions but from relationships. Let's look at verse 20 again today. "Then they will follow my decrees and be careful to keep my laws. They will be my people, and I will be their God." This word is spoken in the context where the rebellious Israelites had to live as captives in Babylon according to God's judgment due to their sins.
No matter how great their sins, when these people seek God again, that is, when they keep the decrees and laws given by God, God declares that He will be their God again. That is, it proclaims the restoration of the relationship between the people of Israel and God.
Therefore, beloved brothers and sisters, do we still have sins? Come before God and pray honestly. Then, believe that the Holy Spirit will come upon our spirit, transform our lives to live in obedience to God's word, and lead us to a holy and blessed life.
There is no person in this world without hope. Pastor Ted Haggard could be changed, and we can be changed too. If we truly accept the Lord and pray incessantly, God will change even sinners like us with the Holy Spirit’s help. Therefore, beloved brothers and sisters, I bless you to always seek the help of the Holy Spirit, live free from sin, and live a blessed life in the power of God's word.